איבדתם את האמון בשיווק דיגיטלי? כל הסיבות למה זה קורה לכם בכתבה הבאה.

זמן קריאה מוערך – 6 דקות

רבים מבתי העסק בישראל מעוניינים לפרסם את שירותיהם במדיה הדיגיטלית, ולצורך כך פונים לנותני שירותים כאלו ואחרים, אך מראש מגיעים עם חומות ומגננות – כאלו שהן תולדה של עבר כאוב; משווק שנעלם באמצע פעילות דיגיטל, סוכנות שלא עמדה בהתחייבות, פרילנסר שאיכות השירות שלו נמוכה מאוד, ועוד כהנה וכהנה…

כמנכ"ל סוכנות דיגיטלית מנוסה ופעילה מזה 14 שנים, יצא לי להיתקל בלקוחות רבים שהגיעו אליי לאחר ניסיון "מר" כזה מול נותן שירות, ומהצד השני – שמעתי 'סיפורי תסכול' רבים גם מחבריי למקצוע, שבמקרים רבים אף לקחו על עצמם את האשם, למרות שהאשם לא היה בהם.

בכתבה זאת החלטתי לשתף מניסיוני האישי, ובמסקנות שעלו ממחקר שביצעתי יחד עם צוותי העבודה במשרד.

במחקר, בודדנו וחקרנו מקרים וסיפורים של לקוחות שהחליטו לגדוע תהליך שיווק כשהוא בתחילתו או בעיצומו, כאשר כאמור, סיפורים אלו נאספו גם מצד הלקוחות וגם מצד נותני השירות.

מתוצאות המחקר עלו דווקא מסקנות מעניינות, ולכן החלטתי לשתף במידע ובמסקנות, בשאיפה לצמצם ככל האפשר את הישנותם של מקרים כאלו בעתיד.

אני משלם, אז לא מגיע לי תוצאות?

כמו בכל תהליך מול נותן שירות, ישנן ציפיות לקבל תמורה עבור שכר הטרחה המשולם לו – כמו למשל לעמוד ביעדי ומדדי ההצלחה שנקבעו. אך מה במקרה שהיעדים האלו לא מושגים? לתפיסתי, אין זה אומר בהכרח שהחברה שמספקת את השירותים אינה מקצועית מספיק, או לא רוצה להשיג עבורכם את אותן מטרות, וזה בדיוק מה שהמחקר הראה – והרי הממצאים העיקריים לפניכם.

הסיבות העיקריות ל"נפילות" בתהליכי שיווק דיגיטלי:

  • חוסר בתיאום ציפיות בין המשווק ללקוח, כבר בשלבים הראשונים– כמה זמן ייקח? כמה יעלה? מתי רואים תוצאות ראשוניות? ביצוע תהליכי אופטימיזציה, ועוד.
  • דילוג על שלב יצירת אסטרטגיית שיווק מותאמת ונכונה לצרכים של הלקוח (כמו למשל מפת דרכים על פני ציר זמן שמאפשרת ללקוח להיערך למהלך, נפשית וכלכלית).
  • חוסר סבלנות ואי מתן הזדמנות מספקת לנותן השירות להוכיח את יכולותיו – הזמן תמיד דוחק ואת התוצאות רוצים לראות מהר, ללא התחשבות בעולם "האמיתי" שבו תהליכים אורכים לעיתים קצת יותר זמן מהמצופה, ובערוצים מסוימים שבהם השפעת השיווק נבנית באופן מתון יותר לעומת ערוצי שיווק אחרים.
  • חוסר בשיתוף פעולה מצד הלקוח – בין אם במתן גישה לחומרים (או יצירה שלהם) שנדרשים לנותן השירות, ובין אם "לדחוף" את השיווק גם מהצד שלו. המחשבה שמשווק דיגיטלי הוא איש שיווק שאמון על כל צדדי השיווק היא מוטעית מיסודה, כך שכדאי שכל אחד מהצדדים יידע במדויק מה נמצא בתחום אחריותו.

לאחר הבנת הממצאים האלו, החלטתי לכתוב מדריך קצר ושימושי לכל מי שבכוונתו להיכנס למהלך שיווק דיגיטלי בעסק/בארגון, בשאיפה שתובנות אלו יצליחו לצמצם את הפערים בתקשורת, התסכול שנוצר בקרב הצדדים המעורבים, האכזבה מחוסר העמידה בציפיות וכד'.

הנה המדריך להצלחת השיווק הדיגיטלי בעסק שלכם – גזרו ושמרו!

שלב א: הגדירו את המטרות העסקיות

לכל עסק אמור להיות חזון, כזה שאותו ניתן לפרק למטרות ויעדים תקופתיים. בין אם מדובר בהשקת עסק חדש שנפתח בעיר, או בהשקת אפליקציה שכולם חייבים לשמוע עליה, ואולי בכלל מדובר על השגת לקוחות חדשים לעסק קיים – בכל מקרה כזה ישנה מטרה ועליה להיות ברורה וחדה ככל האפשר, וכאמור דרכה "לגזור" את היעדים. שלב זה הוא חובה לפני מעבר לשלב הבא. ישנם עסקים שמבקשים להשיג מודעות למותג (brand awareness), ישנם כאלו המבקשים להגיע לעסקים אחרים לשם יצירת שת"פ, ישנם כאלו המבקשים לשווק את עצמם כדי לגייס עובדים לשורותיהם וכד' – ישנן מטרות רבות, ולכל אחת מהן דרך פעולה אופטימלית, ומכאן שיש להסיק על חשיבות הגדרת המטרה!

שלב ב: בחרו את המשווק הנכון

כיום ישנם סוגים שונים של משווקים, חלקם מתמחים במערכת פרסום אחת, וחלקם יודעים לספק פתרונות רוחביים יותר, חלקם בעלי ניסיון משמעותי וחלקם כמעט ללא ניסיון, חלקם הם עסק של אדם בודד וחלקם הם מערך של צוותי עבודה מתמחים (מנהלי קמפיינים, מנהלי לקוחות, מעצבים, מתכנתים ועוד).

בואו נצלול יותר פנימה:

הפרילנסר – לרוב מדובר בעסק של אדם אחד שלא מעסיק עובדים נוספים. הפרילנסר מעדיף בדרך כלל לנהל את אופרציית השיווק בעצמו, ומכאן שאין לו הוצאות תפעול רבות ולכן יכול להוזיל ללקוח את עלות השירות. יש לו הרבה "רעב" ומוטיבציה להצלחה ויכולת לספק שירות אישי ומענה מהיר. החיסרון – לעיתים עלול להיות ללא ניסיון מספק בתחום, ויבחר בגישה אחת המוכרת לו מניסיונו, זאת על פני בחינה של מס' גישות ודרכים. בנוסף, במקרה של חופש מבחירה או מחלה תיתכן בעיית זמינות במקרה שאין לו גיבוי מלא.

לסיכום – אם מוצאים את האדם הנכון עם וותק מספק, זהו בהחלט פתרון טוב עבור לקוחות קטנים עם תקציב נמוך.

סוכנויות דיגיטלעסק של מספר אנשים, לרוב כאלו שמגיעים מתחומי התמחות שונים וחושבים יחד מהי הדרך הכי נכונה להצלחה עבור הלקוח (מוח כוורת הוא מונח שאהוב עליי). רמת השירות תהיה בדרך כלל בסטנדרטים גבוהים יותר (בהשוואה לפרילנסר), ולרוב ייהנו הלקוחות מאנשי מקצוע מתמחים – כל אחד בתחום האחריות שלו (מנהל קמפיין, מנהל לקוחות אישי). סוכנויות דיגיטל מנוסות יודעות לתמוך בתהליכי צמיחה של עסקים ומסוגלות לספק את התמיכה הנדרשת בכל שלב. החיסרון – בדרך כלל עלות הריטיינר אצל סוכנויות דיגיטל תהיה גבוהה יותר מעבודה ישירה מול פרילנסר. ההיגיון בכך פשוט: מדובר בעסק שמעסיק מספר אנשים, לעיתים קרובות אף שוכרים משרד ייעודי, הוצאות השיווק גדולות יותר ועוד.

לסיכום – התאימו את הבחירה בהתאם לתקציב. אם יש כסף – העסיקו סוכנות, הערך שיתקבל יהיה גדול משמעותית. חפשו כמובן גם את הניסיון – בכמה לקוחות הסוכנות טיפלה? באילו ביצועים היא מתגאה? מה לקוחות עבר אומרים על טיב השירות שלה?

משרדי פרסום – גופים שבדרך כלל מספקים פתרונות מיתוג, אסטרטגיה ובניית מעטפת קריאייטיב עבור לקוחות בינוניים וגדולים, ולמעשה תוחמים את תחום האחריות שלהם עד לנקודה מאוד ספציפית ומוגדרת. חלק קטן ממשרדי הפרסום בארץ יספקו עבור לקוחותיהם גם שירותי דיגיטל, אבל לרוב זאת לא תהיה ההתמחות שלהם. החיסרון – עלויות גבוהות, ומכאן שמתאימים למותגים בעלי תקציב גדול ולא לעסקים קטנים. בנוסף, השיווק הדיגיטלי אינו השירות העיקרי שלהן, ולכן הם לא מספקים יתרון כלשהו ביחס לסוכנויות דיגיטל.

חשוב, לפני שממשיכים!

אחרי הבחירה בסוג המשווק, היכנסו לפרטים הקטנים ובדקו: כמה שנות וותק יש לו, כמה עובדים הוא מחזיק, כמה לקוחות מטופלים וטופלו על ידו, באילו תחומים הוא מספק את שירותיו ובאילו נישות כבר התנסה בעבר, איך נראה תהליך העבודה, איך עובד תהליך התקשורת במהלך הפרויקט, מהם תנאי התשלום, מי הבעלים על הנכסים שנוצרו במקרה של פרידה, האם יש ממליצים טובים, וכמובן אם יש כימיה טובה כבר בהתחלה. לאחר השגת המענה לשאלות אלו, שבו עם עצמכם והחליטו מי הנכון ביותר עבורכם, סגרו מולו הסכם כתוב ומדויק, עדיף לפרק זמן קצר ככל הניתן וצאו לדרך.

שלב ג: הגדירו את האסטרטגיה

זה השלב בו מגדירים את הצרכים ובונים אסטרטגיה שיווקית מול המשווק שבחרתם. נתחיל בהעברת המטרות העסקיות – מה אנחנו מצפים להשיג? באיזו מסגרת זמן? איך הולכים לעשות זאת? המשווק מצדו יפנים את הדרישות ויפעל לבנות עבורכם תוכנית שיווקית תומכת עבור השגת מטרות אלו. רק לאחר הצגת התוכנית ואישורה כדאי להתקדם לשלב הבא.

שלב ד: פיילוט ראשוני

תהליך ההשקה (אם ניתן להגדיר אותו כך) לרוב יארך כ-3-6 חודשים. במהלך תקופה זו על שני הצדדים לעשות הכל כדי שהתוצאות בשטח תהיינה הכי קרובות לתחזיות שהוגדרו מבעוד מועד בתוכנית השיווקית איתה יצאנו לדרך. בפרק זמן זה יש לבחון מה עובד טוב ומה פחות, לשנות את האסטרטגיה בהתאם (בקריאייטיב – חומרי השיווק), להפעיל תהליך של טיוב לידים/חשיפה, והכי חשוב, לבחון את הכימיה מול החברה המשווקת. לא פעם תהליכים מסתיימים כי דברים פשוט לא עובדים טוב ברמת התקשורת, זה קורה.

בפעמים רבות אף קיימת מוטיבציה גבוהה לסגור עסקה, וכאשר הכימיה לא מספיק טובה, המוטיבציה להמשיך לספק את הערך שהובטח פוחתת. כשזה קורה, עדיף לשני הצדדים לסיים את ההתקשרות בנועם.

שלב ה: צמיחה

לאחר שעברנו את שלב הפיילוט, ראינו שהמודל השיווקי/פיננסי עובד והכימיה מושלמת, הגיע הזמן להגדיל תקציבים ולחבר את המספרים למטרות העסקיות שהוגדרו מבעוד מועד.


אני מקווה שדברים אלו מאפשרים הבנה טובה יותר של תהליך העבודה מול משווקים, והבנה מדוע לעיתים תהליכי שיווק מסתיימים עוד לפני שהם ממצים את הפוטנציאל שלהם, מה ניתן לעשות כדי לייעל אותם, מה שיגדיל את הסיכויים להשיג את המטרות המשותפות.

אם נצליח לעשות את הבחירות הנכונות, להגדיר את הצרכים הנכונים לעסק שלנו – נוכל להגדיל את הסיכויים להצליח בהשגת המטרות שלנו. משווק טוב יישאר איתנו לאורך זמן, זה שותף עסקי לכל דבר ועניין, כי הרי הצלחה שלו היא ההצלחה שלנו (העסק המשווק) והשאיפה היא שכולם יוצרים נשכרים.

הכותב:

שי הדר – בעלים ומנכ"ל של סוכנות odido. יועץ בכיר בתעשיית הדיגיטל וההייטק בישראל.

כיהן במגוון רחב של תפקידים בכירים בחברות שיווק והייטק במשך 25 שנה.

עומדים בפתח תהליך שיווק בעסק שלכם?

תרצו להתייעץ/לשתף אותנו או לקבל מאיתנו שירותי ייעוץ/ליווי/יישום בעולמות השיווק הדיגיטלי?

השאירו פרטים בטופס, ונחזור אליכם תוך פרק זמן קצר. 

בואו ונכיר